EU Minute- Komunikacija i Brexit
Ovotjedna tema naših EU Minuta je Brexit, odnosno kampanja koja je prethodila odluci o izlasku Ujedinjenog Kraljevstva iz Europske unije. Brexit je glavna tema svjetskih medija ovih dana, osobito zbog nemogućnosti dogovora britanskog parlamenta.
Brexit je bio jedna od tema i na ovogodišnjim Danima komunikacija gdje se diskutiralo o komunikacijskim aspektima izlaska Velike Britanije iz Europske unije, a jedan od sudionika panela bio je Krešimir Macan, stručnjak za odnose s javnošću.
Referendum i cijeli proces odvijaju se u komunikacijskom kaosu, kazao je Macan. A visoka je razina malverzacija činjenicama, spinova, pa i otvorenih laži- Sama kampanja nije bila faktografska. Bilo je izvrtanja činjenica da bi se poslala poruka i ona je supješno došla do onih ljudi koji su željeli napustiti EU. Poslije se javila 'naknadna pamet', rekao je Macan, no nema smisla inzistirati na novom referendumu jer se onda može inzistirati i na trećem, a izlazak je demokratska odluka građana.
Macan je kazao kako strana koja je bila za ostanak u Europskoj uniji nije bila dovoljno glasna i artikulirana u kampanji, stoga građanima nisu uspjeli prenijeti poruku koje su sve pozitivne strane članstva. Brexit je tako lekcija za cijelo društvo. Naime, danas više nego ikad živimo u vremenu kada se propitkuje sve što smo dosad uzimali kao neupitne činjenice. Od ravne zemlje, do cijepljenja te populisitčkih politika. Ono što je svim zagovornicima zajedničko jest to da su vrsni u komunikaciji i da uspješno navode građane na svoju stranu. Prema istraživanjima, mediji su također odigrali veliku ulogu u Brexitu. Naime, s ciljem prikupljanja klikova, samo je nekoliko britanskih tiskovina zadržalo stav o ostanku u Europskoj uniji, dok su ostali mediji aktivno prenosili izjave Nigela Faragea i Borisa Johnsona te njihovih pristaša. Kada je Brexit izglasan na referendumu, mnogi su Britanci kazali kako su krivo glasovali jer su bili zavedeni i nisu znali sve činjenice. Mnogi i danas traže novi referendum. No, ne treba zaboraviti osobnu odgovornost. A to je da živimo u vremenu kada su nam sve informacije na dohvat ruke i možemo provjeriti svaku izjavu političara te kritičkim mišljenjem doći do zaključka govori li istinu ili ne- Svi moramo voditi brigu da se pobrinemo na informacije dođu do ljudi, tome i službe kampanje, kako bi informacije potaknule ljude. Baš da ćete od samih ljudi očekivati odgovornost, posebno u Hrvatskoj...svi očekuju da će netko drugi preuzeti odgovornost. Ali kada se vrate ljudi koji su otišli u inozemstvo, snašli se, svi kažu da im je dobro, kad su se maknuli od mame, tate i država. Kada se ti ljudi vrate i kažu 'idemo biti odgovorni', tad će nastati problem za ovaj sustav.
U Hrvatskoj Brexit također nije dobro iskomuniciran. Stječe se dojam da izlazak Velike Britanije iz Europske unije neće utjecati na Hrvatsku, no realno će utjecati na cijelu Europsku uniju počevši od tvrtki koje posluju na području cijele unije. No u hrvatskom medijskom životu te se informacije obično odbacuju jer u Velikoj Britaniji živi tek mali broj Hrvata, dok je već odlučeno kako će se Britancima izaći u susret sa vizama, stoga nećemo imati turistički odljev.
Po reakcijama hrvatskih političara, stječe se dojam da Brexit i nije tako važan za nas, a u isto vrijeme se spominje da smo građani Europske unije ravnopravni sa svima. Nije li to onda kontradiktorno? Krešimir Macan kaže kako se Bruxelles koristi kao Beograd nekad, kao supervizor, a ne shvaćamo da smo dio te zajednice koju gradimo. Svi zaboravljamo da je Europska unija spriječila ratove u Europi i lako je mlađima uživati u svim blagodatima jer nisu osjetili nevolju, a mi u Hrvatskoj smo je osjetili. Da smo tada bili dio EU, da je zajednica bila jača, pitanje je bi li bilo onakvog rata, zaključio je Macan.
Emisija je emitirana 4. travnja u 11:05.
04.04.2019 11:31:00