U promet puštena posljednja dionica koridora Vc u Hrvatskoj
Posljednja dionica Koridora Vc u Hrvatskoj – dionica Beli Manastir – granica Mađarske na autocesti A5 (granica Mađarske – Osijek – Svilaj) – svečano je puštena u promet u ponedjeljak, 6. listopada.Na svečanosti otvorenja 5 kilometara duge dionice sudjelovali su predsjednik Vlade Republike Hrvatske Andrej Plenković, potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, ministar graditeljstva i prometa Mađarske János Lázár te predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Huzjan.
Dionica Beli Manastir - granica Mađarske dio je autoceste A5 Beli Manastir – Osijek – Svilaj koja čini sastavni dio Paneuropskog koridora Vc te dio sveobuhvatne TEN-T mreže kao i europske prometnice E-73 koja povezuje sjever Europe s Jadranom, a njenim dovršetkom autocesta A5 završena je u cijelosti u punom profilu na svih 88,6 km, čime je Republika Hrvatska u potpunosti završila svoj dio koridora Vc kroz Hrvatsku.
Predsjednik Vlade Andrej Plenković podsjetio je kako je Koridor Vc višegodišnji europski strateški projekt i jedan od ključnih prioriteta prometne politike Europske unije. „Dovršetkom ove dionice Hrvatska je u potpunosti ispunila svoj dio obveza. Kada se završi i preostali dio kroz Bosnu i Hercegovinu, osjetit ćemo puni prometni i gospodarski potencijal ove autoceste, koja će biti žila kucavica razvoja cijele regije“, poručio je premijer. Predsjednik Vlade naglasio je i važnost projekta za odnose dviju zemalja: „Ova autocesta dodatno će osnažiti povezanost Hrvatske i Mađarske, intenzivirati gospodarsku suradnju, razmjenu i međusobno razumijevanje. Stvara se nova dimenzija bilateralnih odnosa i regionalnog razvoja.“
Dovršetkom A5 Hrvatska postaje ključna prometna karika između srednje i južne Europe, a Slavonija i Baranja dobivaju snažan poticaj za gospodarski razvoj i međunarodnu povezanost. Projekt potvrđuje strateški cilj Vlade Republike Hrvatske – stvaranje moderne, sigurne i učinkovite prometne infrastrukture kao temelja uravnoteženog regionalnog razvoja.
Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković istaknuo je kako je završetak A5 kruna višegodišnjeg investicijskog ciklusa u prometnu infrastrukturu: „Zadatak je izvršen – Hrvatska je izgradila svih 88 kilometara autoceste A5 na Koridoru Vc i možemo biti ponosni na to postignuće. Nakon Pelješkog mosta, tunela Učka i brojnih drugih projekata, današnji dan predstavlja važnu prekretnicu jer smo nakon mnogo godina uspjeli spojiti Hrvatsku i Mađarsku te našu zemlju povezati sa srednjom Europom.“ Dodao je i kako je upravo politička odluka iz 2019. godine bila ključna za dovršetak četverotračne autoceste, uključujući most Svilaj, dionicu Osijek – Beli Manastir i sada završeni spoj do granice. “Preostaje nam još izgraditi brze ceste do pojedinih kontinentalnih središta i kod Splita, a onda najviše ulagati u željezničku infrastrukturu”, rekao je ministar Butković.
Predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Huzjan istaknuo je kako je posljednja dionica autoceste A5 duga pet kilometara, a ugovor o njezinoj izgradnji, vrijedan 45,8 milijuna eura, potpisan je prije dvije godine. Dodao je da je u cijeli projekt Koridora Vc Hrvatska do sada uložila više od 875 milijuna eura, od čega je više od 815 milijuna eura usmjereno upravo u izgradnju autoceste A5.
Podsjetimo kako je završetak koridora Vc dio projekta Vlade Republike Hrvatske „Savjet za Slavoniju, Baranju i Srijem“, a dionice granica Mađarske - Beli Manastir i Beli Manastir - Osijek dio su projekta „Hrvatska – dovršetak autoceste na koridoru Vc“ koji je financiran sredstvima EBRD-a i HBOR-a. Vrijednost radova na 5 kilometara dugoj dionici Beli Manastir - granica Mađarske iznosi gotovo 46 milijuna eura i na njoj se nalazi 8 objekata: vijadukt 135. brigade HV-a (318 m) koji premošćuje željezničku prugu i Karašicu te je građevinski najzahtjevniji dio trase, nadvožnjaci Gajić i Rašće, mostovi Karašica 2, Travnik 1, Travnik 2 i dva mosta preko kanala.